Site icon Kalisz Czasem Malowany

Kaliskie Towarzystwo Kolarskie i najstarszy tor kolarski w Polsce

Kaliskie Towarzystwo Kolarskie –  tor kolarski

7 sierpnia 1927 roku oficjalnie otwarto Stadion Sportowy w Kaliszu, pierwszy tego typu profesjonalny obiekt w grodzie nad Prosną. Obecnie nosi on nazwę Stadionu Miejskiego i wchodzi w struktury Ośrodka Sportu, Rehabilitacji i Rekreacji, służąc kolarzom KTK oraz piłkarzom KKS. Stadion przy Wale Matejki 2, na który wjeżdża się od ulicy Sportowej, posiada obecnie liczący 500 metrów tor kolarski, jeden z najstarszych w kraju, oraz boisko piłkarskie. Był on miejscem wielu prestiżowych zawodów, również w innych dyscyplinach, między innymi lekkiej atletyce, boksie i piłce siatkowej, a także występów artystycznych. Na stadion można również wejść od strony Parku Miejskiego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obiekt od momentu uruchomienia przechodził wiele zmian. Pierwszy poważny remont miał miejsce w 1955 roku, gdy wzniesiono budynek administracyjno-gospodarczy oraz naprawiono sam tor i trybuny. Kolejna modernizacja przeprowadzona została w 1968 roku i wynikała z organizacji w Kaliszu w następnym roku Centralnej Spartakiady Młodzieży w kolarstwie torowym. Zawody na kaliskim torze musiano uznać za sukces, bo w 1971 roku zorganizowano ich drugą edycję.

Kaliskie Towarzystwo Kolarskie dawniej funkcjonowało pod nazwą Towarzystwo Cyklistów w Kaliszu. Tor przy Wale Matejki nie był pierwszym torem kolarskim w Kaliszu. Nalpierw powstał w Noskowie. Obiekt miał nawierzchnię ziemną. Pierwsze zawody na nim odbyły się latem 1892 roku. Drugi drewniany tor, istniał między dzisiejszymi ulicami Częstochowską i Bankową. Na nim trenowali kolarze zrzeszeni w Towarzystwie Cyklistów

 

Tor kolarski na stadionie miejskim w Kaliszu był świadkiem wielu imprez. Kaliskie Towarzystwo Kolarskie organizowało wiele znaczących wydarzeń sportowych. Zaraz po otwarciu obiektu do Igrzysk Olimpijskich w Amsterdamie trenował tutaj Jerzy Koszutski. Podczas olimpijskich zawodów awansował do ćwierćfinału sprintu, ustanawiając przy okazji rekord Polski.

Obiekt, dzięki zamontowaniu oświetlenia, zyskał możliwość rozgrywania zawodów po zmroku. W 1973 roku wyremontowano otoczenie toru na potrzeby finiszu czasówki Pleszew-Kalisz, kończącej XXX Tour de Pologne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kolejna modernizacja przeprowadzona została w 1968 roku i wynikała z organizacji w Kaliszu w następnym roku Centralnej Spartakiady Młodzieży w kolarstwie torowym. Zawody na kaliskim torze musiano uznać za sukces, bo w 1971 roku zorganizowano ich drugą edycję.

Jak zmieniał się tor kolarski?

Mariusz Kurzajczyk opisał etapy tworzenia kaliskiego toru

  1. Tor został zbudowany w latach 1925-26 (w 27 oddany do użytku) i zawsze był betonowy.
  2. Drewniana była trybuna, która spłonęła i w jej miejsce postawiono obiekt murowany.
  3. Tor przebudowano na przełomie 68 i 69 roku, przede wszystkim zmniejszając nachylenie wiraży. A wszystko po to, by w 69 roku odbyła się tu centralna spartakiada młodzieży. I odbyła się.
  4. W 1972 wykonano zaplanowane wcześniej oświetlenie.Znamienity fotograf Wincenty Boretti  był skarbnikiem Towarzystwa Cyklistów

Źródło:
https://zyciekalisza.pl/artykul/najstarszy-kaliski-stadion/731094 

https://www.kalisz.pl/dla-mieszkanca/rowerowykalisz/rowerowe-tradycje/tor-kolarski-w-kaliszu,45631

zdjęcia zostały udostępnione przez Mirosława Przędzika, Jerzego Borettiego Życie Kalisza, Ryszarda Hanca, Książnicę Pedagogiczną

Exit mobile version