Za panowania CESARZA WSZECH ROSYI KRÓLA POLSKIEGO ALEXANDRA II, za namiestnikostwa hrabiego TEODORA BERGA ukończono budowę mostu w lipcu 1866, na Kanale Bernardyńskim
Most Bernardyński Żelaznym zwany
Autorem projektu mostu na Kanale Bernardyńskim był konstruktor inżynier JULIAN ADAM MAJEWSKI, a roboty inżynieryjne poprowadził HENRYK HENISZ
Piaskowcowa płyta erekcyjna umieszczona na przyczółku mostu od strony ul. Garncarskiej jest pamiątką tamtego czasu. Można na niej znaleźć nie tylko nazwisko autora inżynierskiej konstrukcji, ale także cały skład komitetu budowy, bo – jak dumnie podkreślano – realizacja powstała dzięki pomocy obywateli miasta. Inskrypcję otwiera obowiązkowy zwrot: „ZA PANOWANIA CESARZA WSZECH ROSYI, KRÓLA POLSKI, ALEKSANDRA Ii; NAMISTNIKOWSTWA HRABIEGO TEODORA BERGA UKOŃCZONO BUDOWĘ MOSTU W LIPCU R 1866”
Most żelazny wybudowany w 1866 roku uległ zniszczeniu w 1945. W latach 1955–1956 wykorzystując istniejące przyczółki zbudowano dzisiejszy Most Bernardyński.
Źródło:
https://fotopolska.eu/Kalisz/b37905,Most_Bernardynski.html
https://zyciekalisza.pl/artykul/z-glowa-pod-mostem/622607
Most Bernardyński utrwalony został na szklanej płycie na początku XX wieku
One Comment
Xyz
Witam, mam serdeczną prośbą o poprawienie imion konstruktora mostu na Julian Adam Majewski. Pozdrawiam. Rafał Adam Majewski